To zajęcia mające na celu wychodzenie na przeciw potrzebom dzieci i młodzieży w zakresie zdobycia kompetencji składających się na samodzielne uczenie. Docierające do ucznia informacje wymagają umiejętności dokonywania ich selekcji, wyboru, przetwarzania oraz łączenia z już posiadanym doświadczeniem. Uczenie się ma miejsce przez cały czas, w każdym środowisku, w różnych interakcjach z podmiotami tego procesu. Ma to wpływ na postrzeganie jednostki jako osoby „uczącej się przez całe życie”, której celem jest nie tylko nowa wiedza, ale także weryfikacja jej z wcześniejszymi doświadczeniami, zastosowanie w różnych kontekstach . Początkowo edukacyjnych, następnie zawodowych.
Priorytetem w edukacji staje się więc kształtowanie i rozwijanie u uczniów umiejętności uczenia się, która zwiększy efektywność ich działań i zapewni sukces nie tylko na bieżącym etapie edukacji, ale również w przyszłości.
Celem zajęć rozwijających umiejętności uczenia się jest tworzenie środowiska sprzyjającego samodzielnemu uczeniu się uczniów, w oparciu o wiedzę dotyczącą funkcjonowania mózgu, zdiagnozowane style poznawcze, profile inteligencji uczniów oraz dostosowane do nich indywidualne strategie działań edukacyjnych.
Po rozpoznaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz wiedzy i doświadczeń uczestników związanych z procesem uczenia się prowadzący zajęcia ustala umiejętności, postawy, które należy u nich rozwijać/kształtować.
Należą do nich:
W ramach zajęć uczniowie powinni poznać techniki i metody aktywizujące, sposoby ich zastosowania w praktyce oraz doświadczyć i przekonać się, które z nich są najskuteczniejsze w kontekście indywidualnych predyspozycji, stylu uczenia się, profilu inteligencji konkretnego ucznia.
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się są przeznaczone dla dzieci i młodzieży, wykazującej:
71-246 Szczecin
Tadeusza Zawadzkiego 75