Rewalidacja jest to zespół działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych mający na celu umożliwienie dziecku niepełnosprawnemu jak najpełniejszego rozwoju
i przystosowanie go do pełnego życia w środowisku.
Rewalidację można zatem określić jako wychowanie specjalne uczniów niepełnosprawnych, zmierzającego do najpełniejszego ich rozwoju. Celem zajęć rewalidacyjnych jest nie tylko wyrównywanie braków, ale przede wszystkim usprawnianie zaburzonych funkcji psychofizycznych, poprzez stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze.
Jakie są kierunki działań rewalidacyjnych?
Zajęcia rewalidacyjne są podstawową formą specjalistycznej pomocy dziecku, które ma trudności w opanowaniu materiału nauczania, jak również w nawiązywaniu kontaktów społecznych z powodu różnych zaburzeń. Zajęcia mają charakter wspierający proces nauczania, którego bardzo ważnym zadaniem jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym, które są spowodowane zaburzeniami somatycznymi, bądź psychicznymi.
Punktem wyjścia do zajęć jest rzetelna diagnoza dziecka, świadomość tego, jakie ma problemy i realne możliwości psychofizyczne. Na podstawie zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej, własnych obserwacji, oraz przeprowadzonych badań i wywiadu, konstruujemy indywidualny program rewalidacyjny.
W zależności od rodzaju niepełnosprawności ucznia rewalidację prowadzi specjalista posiadający odpowiednie uprawnienia do prowadzenia zajęć.
Podczas zajęć nauczyciele specjaliści stosują zindywidualizowanie metody i formy pracy, zmierzające do zminimalizowania zaburzeń w danych sferach.
Głównym założeniem rewalidacji jest:
Ponadto uczniowie mogą korzystać z pomocy psychologa i pedagoga szkolnego oraz uczęszczać na dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, a także koła zainteresowań.
71-246 Szczecin
Tadeusza Zawadzkiego 75