Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Zajęcia rewalidacyjne

Zajęcia rewalidacyjne

Rewalidacja jest to zespół działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych mający na celu umożliwienie dziecku niepełnosprawnemu jak najpełniejszego rozwoju
i przystosowanie go do pełnego życia w środowisku.

Rewalidację można zatem określić jako wychowanie specjalne uczniów niepełnosprawnych, zmierzającego do najpełniejszego ich rozwoju. Celem zajęć rewalidacyjnych jest nie tylko wyrównywanie braków, ale przede wszystkim usprawnianie zaburzonych funkcji psychofizycznych, poprzez stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze.

 

Jakie są kierunki działań rewalidacyjnych?

  1. Maksymalne usprawnianie i rozwijanie tych funkcji, które są najmniej uszkodzone;
  2. Wzmacnianie i usprawnianie tych sfer, które są uszkodzone;
  3. . Kompensowanie czyli wyrównywanie i zastępowanie deficytów biologicznych i rozwojowych.

Zajęcia rewalidacyjne są podstawową formą specjalistycznej pomocy dziecku, które ma trudności w opanowaniu materiału nauczania, jak również w nawiązywaniu kontaktów społecznych z powodu różnych zaburzeń. Zajęcia mają charakter wspierający proces nauczania, którego bardzo ważnym zadaniem jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym, które są spowodowane zaburzeniami somatycznymi, bądź psychicznymi.

Punktem wyjścia do zajęć jest rzetelna diagnoza dziecka, świadomość tego, jakie ma problemy i realne możliwości psychofizyczne. Na podstawie zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej, własnych obserwacji, oraz przeprowadzonych badań i wywiadu, konstruujemy indywidualny program rewalidacyjny.

W zależności od rodzaju niepełnosprawności ucznia rewalidację prowadzi specjalista posiadający odpowiednie uprawnienia do prowadzenia zajęć.

Podczas zajęć nauczyciele specjaliści stosują zindywidualizowanie metody i formy pracy, zmierzające do zminimalizowania zaburzeń w danych sferach.

 

Głównym założeniem rewalidacji jest:

  • stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji: percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo – przestrzennej.
  • rozwijanie sprawności manualnej, językowej, oraz komunikacyjnej.
  • ćwiczenie pamięci logicznej i mechanicznej.
  • wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
  • wspomaganie nauki czytania i pisania oraz aktywności matematycznej
  • wzmocnienie wiary dziecka we własne siły, jak również utrzymanie dobrej motywacji
    do pracy.
  • korygowanie niepożądanych społecznie zachowań.
  • rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej.
  • kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych.

 

Ponadto uczniowie mogą korzystać z pomocy psychologa i pedagoga szkolnego oraz uczęszczać na dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, a także koła zainteresowań.

 

Data dodania: 2020-03-22 08:39:11
Data edycji: 2020-03-22 08:46:34
Ilość wyświetleń: 521

Konkursy

Orzeł Ortograficzny, SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI „ Spotkanie z poezją”
Więcej informacji

Integracja

Zajęcia adaptacyjne
Więcej informacji

Kalendarz

Komunikaty

Fluoryzacja, udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa
Więcej informacji

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej